Mapa de iniciativas

Educació en dades obertes. Mapa d´iniciatives DGC i de dades obertes en centres educatius de València

La delegació de Transparència i Govern Obert de l’Ajuntament de València en col·laboració amb la Universitat Politècnica de València està impulsant des de l’any 2016 la Càtedra de Govern Obert, dedicada al foment de la innovació democràtica en l’àmbit local. L’any 2018 es va elaborar des d’aquesta càtedra un informe sobre INICIATIVES DE DADES GENERADES PER LA CIUTADANIA, on es definien i caracteritzaven aquest tipus de projectes.

Aquest informe ha sigut el punt de partida per a l’elaboració del present  Educació en dades obertes. MAPA D’INICIATIVES DGC i DE DADES OBERTES en CENTRES EDUCATIUS de València. Este treball presenta iniciatives en les quals els agents de la comunitat educativa produeixen i/o gestionen dades per a contribuir al seu APODERAMENT, augmentant la seua capacitat d’influència en les DECISIONS COL·LECTIVES sobre aquells assumptes que els afecten.

En definitiva, es tracta d’iniciatives que generen dades per a liderar o demandar canvis i millores en el centre educatiu o en l’entorn propi. Aquest tipus de treball de recerca pretén afavorir la generació d’iniciatives en les quals la comunitat educativa pren consciència de la importància de les dades i de la capacitat de transformació que poden arribar a tindre si s’utilitzen i gestionen de forma col·laborativa.

Si es vol promoure l’apoderament de la ciutadania, cal fomentar aquesta actitud proactiva respecte a la generació i gestió de dades com a eina per a la construcció de coneixement i per a l’augment de la capacitat d’incidència des de la infància. L’escola pot convertir-se en un espai clau per a l’apoderament ciutadà, tal com el definia el grup CALAM. D’una banda ha de contribuir a la presa de consciència respecte a les capacitats individuals i col·lectives i sobre la situació actual de l’entorn. És també el lloc on començar a adquirir i desenvolupar les capacitats que permeten la participació activa en processos de presa de decisions sobre assumptes importants. I per últim, podem fer d’aquest espai educatiu un entorn favorable que garantisca l’accés a la informació i facilite els processos de participació. Aquells centres educatius que treballen aquestes tres dimensions afavoreixen la generació d’iniciatives transversals i transformadores, i contribueixen a la formació de ciutadans crítics i més lliures.